DEN 4 – Členské sekce
Mně ty přístupové údaje vůbec nepřišly…
Už jste na svém webu klientům nabídli magnet ke stažení/účasti zdarma, poslali jste jim prodejní e-mailovou kampaň, která je vedla na perfektní prodejku a oni koupili. Váš kurz bude začínat a vy chcete svým klientům nabídnout komfort toho, že budou mít všechny informace na jednom místě – ve členské sekci.
Členská sekce je uzavřený prostor, kam můžete dát pro své klienty jakékoliv materiály a podklady. Ať už ke kurzu, mastermindu nebo zkrátka když chcete nějaké skupině lidí předat obsah tak, aby k němu nikdo jiný neměl přístup.
Možnosti máme prakticky 2 – můžete volit tzv „interní“ nebo „externí“ členskou sekci dle vašich preferencí.
Webaři doporučují spíš tu externí. Já nejsem webař a jsem zastánce spíš té interní a to z jednoduchého důvodu – veškerý obsah je na jednom místě a to přímo na Vašem webu.

Členské sekce nevznikají proto, aby podnikatelům zkomplikovaly podnikání a přidělaly starosti. Když si je dobře nastavíme, tak online podnikání naopak velmi ulehčí a klientům nabídnou vyšší komfort.
Co je klíčové
- Interní nebo externíJako první se rozhodněte, kde chcete členskou sekci chystat. Budete ji mít na svém webu a nebo na externím systému?
- Napojit na prodej nebo neVe chvíli, kdy budete spouštět prodej, tak se rozhodněte, jestli už prodej napojíte na členskou sekci a tím jim rovnou necháte poslat přístupové údaje do členské sekce. A nebo jestli je tam pak hromadně naimportujete.
- Rozsah a strukturaPři přípravě členské sekce si udělejte klid na promyšlení rozsahu a hlavně struktury. Budete mít jednostránkou členskou sekci? A nebo to budou moduly, které se budou otevírat po týdnu. Možná v rámci každého modulu budou ještě další lekce…
- Přihlašovací stránkaAť už zvolíte jakýkoliv systém, upravte si přihlašovací stránku. Nikdy se vaši klienti nemusí hlásit přes základní WordPress login, ale už u vstupu se můžou cítit příjemně a vítáni. POZOR! Přihlašovací stránka nikdy nebude zamčená v žádné členské sekci, ale bude vždy veřejné přístupná.
- NástěnkaKaždá členská sekce potřebuje svou nástěnku. Každá. Na nástěnku dáte nejdůležitější informace ke kurzu, odkaz do facebookové skupiny (pokud je), rozcestník jednotlivých modulů, případně i harmonogram.
- RozcestníkExterní systémy vytvoří jakýsi přehled kurzů samy. U interních systémů si rozcestník členských sekci vytvoříte rovnou na svém webu. Odkaz na tento rozcestník, který si hezky zpracujete, si pak dejte jako záložku do menu. Usnadníte tak cestu klientům, kteří se k vám do členské sekce vrací.
- VideaPokud do členské sekce dáváte videa, tak je vždy vkládejte přes odkaz, nenahrávejte je přímo na web. K tomu účelu se používá buď YouTube a nebo Vimeo, kde spíš video ochráníte proti neoprávněnému stáhnutí.
- TestováníPo nastavení a spuštění členské sekce si vytvořte uživatelský účet pro sebe. Použijte na to ale jiný mail, než který máte jako admina. Počkejte až vám přijdou přihlašovací údaje a členskou sekci si projděte jako klient.
„Interní“ členská sekce
Naprostá většina online podnikatelů, které znám, má členské sekce přímo na svých webech. A nebo na subdoménách, aby rozdělili nápor na hosting a tím zatížení webu. Je to pohodlné, protože máte všechny materiály kompletně na jednom místě. A co si budeme povídat – je to jednodušší na obsluhu. Pokud víte, jak se dělají jednotlivé stránky, tak členská sekce není o moc složitější.
Pro interní členskou sekci máme prakticky 2 možnosti
- PluginPluginů pro založení členské sekce na webu ve WordPressu je víc, ale my se tu budeme bavit o 2, které se v online podnikání používají nejčastěji. Až donedávna byl k dispozici pouze plugin SimpleShopu, letos vyšel i plugin FAPI.
Co my proti Miowebu chybí v těchto pluginech nejvíc je to, že nemají možnost menu s tlačítkem Odhlásit. Menu si uděláme jinak a lehce to obejdeme, ale to odhlášení chybí.
SimpleShop – Členskou sekci s pomocí pluginu SimpleShopu můžete mít prakticky zdarma. Pokud kurz nebudete prodávat přes SimpleShop (což je samozřejmě nesmysl, protože to chceme automatizované), tak vám to i tak bude hezky fungovat.
I v tomhle případě se SimpleShop drží jednoduchosti. Na můj vkus až moc. Jde tu opravdu pouze o uzamčení stránek, další benefit pro klienty tu není. Na druhou stranu ještě nedávno to byla prakticky jediná volba pro klienty, kteří chtěli členskou sekci česky a neměli Mioweb.
FAPI Member – tenhle plugin je ještě poměrně čerstvý a stále se zpracovává a vychytávají se mouchy. Nebo spíš mušky. Dalo by se říct, že vzhledem ke svému původu se plugin dost inspiruje u Miowebu, i tady najdete členské úrovně. A stejně jako jsme si říkali u FAPI – i toto dílko z dílky FAPI je možná trochu komplikovanější, než by muselo. - MiowebV rámci Miowebu je k dispozici skvěle propracovaný systém. Každá členská sekce má svůj vlastní přihlašovací formulář, kterým se klient dostane do uzavřeného prostoru.
Mioweb umožňuje velmi jednoduše vytvořit každé členské sekci vlastní menu, ve kterém je navíc ikonka klienta s jeho profilem. Po najetí na profil je možné se snadno přepnout do jiné zakoupené členské sekce.
Dá se tu krásně pracovat s načasováním postupného otevírání. Klient vidí odkaz na zamčenou sekci, ale má přes ní zámeček a datum a čas otevření.
Benefitem jsou i úrovně členských sekcí. Můžete je použít pro různé běhy a nebo třeba pro oddělení základní a VIP varianty kurzu.
A pro hračičky ještě jedna vychytávka – sledování pokroku. V rámci jedné stránky nebo celé členské sekce.
Pokud se rozhodnete při prodeji nenapojovat rovnou odesílání přístupových údajů, tak později jednoduše importujete jakýkoliv počet uživatelů najednou.
„Externí“ členská sekce
Rozdělení na interní a externí je takové moje soukromé. Externí členské sekce najdete pod označením LMS = Learning Management Systems a jsou to kompletní e-learningové systémy. Jsou to portály, kam po registraci nahrajete kompletně kurz a vše se odehrává mimo váš web. Můžete si tam navolit jaký kurz chcete, co tam bude za podklady, jestli se bude sledovat pokrok uživatelů.
Nevýhodou pro některé uživatele může být, že tyto systémy jsou v angličtině. Nenarazila jsem ještě na český, který by byl takto a pro tyto účely k dispozici. V České republice jsou LMS dostupné a programované hlavně pro firmy.
Zde je přehled nejčastějších
- MembervaultJe poměrně využívaný a to nejspíš i proto, že na něm můžete mít až 100 klientů a 3 produkty zdarma. Pak už je placený, ale pořád je cena velmi přívětivá.
- LearnDashLearnDash se používá poměrně dost v kombinaci s WooCommerce. Je placený od začátku.
- KajabiDo Čech se dostává skrz zahraniční mentory, kteří ho využívají, např. Sigrun. Opět je od začátku placený.
Interní nebo externí?
Volit mezi interní a externí členskou sekcí je opravdu otázkou přístupu k podnikání. Pokud někdo třeba zvažuje i vstup na zahraniční trh, tak bych se LMS vůbec nebránila. V zahraničí jsou na tyto systémy už velmi zvyklé a často je využívají. V Čechách bych opravdu volila podle vašeho tématu a zaměření. Jsou lidé, kteří mají co dělat, aby se přihlásili do členské sekce na webu a těm bych to nekomplikovala ještě dalším systémem.
Porovnávat plusy a minusy jednotlivých systémů moc smysl nemá, protože jsou opravdu každý jiný. Možná vám to ale otevře nové možnosti a pustíte se odvážně do nového světa LMS.

Teorie je super, ale raději byste se vrhli do praxe a konečně se v online podnikání pořádně rozjeli?
